Screen Shot 2018-08-05 at 8.54.42.png

לכבוד שנת ה-25 להקמתה, האקדמית תל-אביב-יפו

מגדירה את האקדמיה מחדש. איך? היא מציגה מודל הוראה חדש: הקורסים ההתנסותיים

בכל בתי הספר של האקדמית מתקיימים החל מהשנה קורסים המשלבים התנסות מעשית של הסטודנטים מהיום הראשון של הקורס במטרה לתת להם כלים פרקטיים לשוק התעסוקה.

לכבוד 25 שנה לאקדמית, תכירו 25 קורסים התנסותיים פורצי דרך:

כלים ושיטות מודרניות ללימוד תכנות לילדים ונוער - מדעי המחשב

הסטודנטים פוגשים את עולם הוראת התכנות, מתודולוגיות למידה והיכרות עם כלים עדכניים ללימוד תכנות. הסטודנטים מגיעים לשטח ומעבירים שיעורים בתכנות במספר בתי ספר יסודיים ועל יסודיים במרחב דרום תל אביב ויפו. לראשונה במסגרת הקורס, תלמידים מצטיינים מהכיתות האקדמיות של עמותת חינוך לפסגות משתלבים בקורס כסטודנטים מן המניין.

1

אובייקטים חכמים לאנשים חכמים עוד יותר - מדעי המחשב

רעיונות טכנולוגיים במאה ה-21 כמו בית חכם ומכונית חכמה, מתארים מציאות שבה אובייקטים וחללים מרושתים בחיישנים, מחוברים אל הרשת והופכים את חיי האדם לנוחים יותר, יעילים יותר אך גם למתועדים יותר. הסטודנטים בקורס עוסקים בהיבטים המעשיים של בניית אובייקטים חכמים, כלומר תכנות ואלקטרוניקה כמו גם עיצוב אינטראקטיבי לאובייקטים פיזיים. בנוסף, דנים בתכנים על הפילוסופיה של הטכנולוגיה ומנתחים עבודות ומוצרים מסחריים.

2

ממשקים מוחשיים - מדעי המחשב

הסטודנטים מפתחים פתרונות טכנולוגיים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, בשיתוף פעולה עם ארגונים חברתיים. הקורס ילווה את תהליך עיצוב המוצר מראשיתו, לאחר שהסטודנטים נפגשים עם קהלי יעד של בעלי מוגבלויות בארגון וביחד מאתרים צרכים שניתן לענות עליהם באמצעות כלי תכנות ואלקטרוניקה.

3

פרויקטים בתעשייה - מדעי המחשב

הסטודנטים מתנסים בפיתוח פרויקט תוכנה עבור חברת הייטק או סטארט-אפ, בשיתוף פעולה והנחיה של אנשי פיתוח ו\או יזמים בתעשייה.

4

מעורבות חברתית ואקטיביזם - ממשל וחברה

הסטודנטים פועלים ונמצאים בקשר עם ארגונים אקטיביסטיים לפי בחירתם ובאחריותם. לחילופין, יוזמים ו/או מפתחים פעילות אקטיביסטית עצמאית, סביב נושא מוסכם.

5

הבטחות צריך לקיים - ממשל וחברה

הסטודנטים עוסקים בחקר של סוגיות סביבתיות בוערות, כולל מפגשי לימוד, בחירת נושאי פעולה והעמקת הידע בנושאים אלו- כמו הבנת ההיבטים השונים של הסוגיה, התארגנות, תכנון ופעולה אקטיביסטית סביבתית משותפת בקבוצות עבודה קטנות. הסמינר מציג דיון ב'קיימות' הן במישור התיאורטי והן במישור המעשי, עוסק במתח שבין הגלובאלי למקומי ובדרכים השונות שבהם נוקטים להבטחת קיימות בעולם.

6

מנהיגות, מנהיגים וקבלת החלטות – ממשל וחברה

מדינת ישראל מתמודדת מאז הקמתה עם אתגרים מורכבים בתחומי הביטחון, מדיניות החוץ, הכלכלה והחברה. הסטודנטים מכירים מודלים של תהליכי קבלת החלטות בתחומים אלה, בממשל הדמוקרטי באפן כללי, ובמקרה הישראלי באופן פרטני, ומקבלים כלים שיאפשרו להסביר, לאפיין ולנתח אירועים בחברה הישראלית, בהישען על תהליכי קבלת ההחלטות שיתנהלו לגביהם.

7

דיבייט ורטוריקה - ממשל וחברה

הסטודנטים מתרגלים את יסודות הדיבייט והרטוריקה, כמו כושר ביטוי, עמידה אפקטיבית מול קהל, פרזנטציה, מיקוד מסרים, התאמת מסרים לקהלי יעד, בניית טיעונים, התמודדות עם התנגדויות ועוד. מיומנויות אלו לא פעם מכונות כ"כישורי המאה ה-21" הן חיוניות להעצמתם.

8

סדנא סיפור בוידאו - ממשל וחברה

הסטודנטים מתרגלים מיומנויות בסיסיות בהפקה, בימוי, צילום ועריכה של סרטוני וידאו.
ככלי עיתונאי, תעמולתי, הסברתי או פרסומי הפך הווידאו נגיש וידידותי יותר ובמקביל מרכזי ואפקטיבי יותר במדיות הולכות ומתרבות. הסטודנטים לומדים מושגים וכלים בסיסיים בפן הטכני ובעיקר בפן היצירתי של המדיום, בדגש על ניצול המשאבים הויזואלים והקוליים באופן המתאים ביותר להעברת הסיפור והתאמתו לקהל הצופים ולאופי הפורמט.

9

מתאוריה לאייטם: סדנת עיתונאות מעשית - ממשל וחברה

במהלך הסדנה לומדים הסטודנטים כתיבה עיתונאית, תחקירנות ועריכת דסק עיתונאי. במסגרת שיתוף הפעולה עם עיתון מעריב, הם גם מנהלים דיון בנושאים חברתיים אשר על סדר היום, בסגנון של דסק מערכת חדשות תקשורתית לכל דבר. כל סטודנט מפרסם ארבע כתבות במהלך הסמסטר. את הסדנה מלווה מטעם עיתון מעריב עורך המוסף החינמי של העיתון– ניר קיפניס. כמו כן מתארחים במהלך הסדנה אנשי תקשורת בולטים.

10

הגירה אפריקנית בישראל - ממשל וחברה

סטודנטים בעלי רצון להכיר מקרוב את תופעת ההגירה האפריקנית בישראל בוחרים מסגרת אירגונית, בה לוקחים חלק בליווי פעילות הארגון ומתנסים בעשייה אקטיביסטית התואמת את מטרותיו לאורך השנה. מטרת ההכשרה המעשית לספק היכרות עם האוכלוסייה הנדונה ולחבר מודלים תיאורטיים סטריליים עם מציאות אמפירית חווייתית.

11

דוברות - ממשל וחברה

הסטודנטים מתנסים במקרי בוחן ואירועים חשובים בתחום הדוברות וניהול המשברים – בישראל ובעולם, תוך היכרות עם תקופות שונות ועם פלטפורמות שונות – מהימים בהם שלט הדפוס - ועד לרשתות החברתיות. הם לומדים איך לצרוך נכון את התקשורת הישראלית ולהכיר את מפת האינטרסים, ומכירים את עבודת הבסיס של הדובר. מוקדש מקום גם לניהול מאבקים ציבוריים וקמפיינים פוליטיים והתנסות בבניית אסטרטגיה תקשורתית.

12

יזמות חברתית כמשאב לחדשנות - כלכלה וניהול

הסטודנטים הופכים ידע אקדמי לתוכנית עבודה מעשית, תוך ראיה ביקורתית אודות התפיסות הקיימות של פיתוח כלכלי וחברתי והצגה של מודלים חברתיים כלכליים חדשים. הסטודנטים מחולקים לקבוצות עבודה, כאשר כל קבוצה עובדת עם ארגון חברתי, במטרה לכתוב הצעה לפרויקט / תכנית עבודה לפיתוח הארגון שעבורו הקבוצה עובדת. השנה משתפים פעולה כ-3 ארגונים חברתיים במסגרת הקורס: תכנית נגיעות אקדמיות, עמותת חינוך לפסגות ותיכון עירוני ז' ביפו.

13

FinTech - כלכלה וניהול

בעשור האחרון עולם הבנקאות והפיננסיים עובר מהפכה לבנקאות דיגיטלית וחדשנית. מהפכה זו מתאפשרת הודות לשימושים נרחבים בניתוחי (Big Data) ופיתוח אסטרטגיות המתאימות לשוק הבנקאות הבינלאומי. הסטודנטים מתעמקים בסקירה מקיפה של עולם הפינטק  ומשלב פרויקט יישומי בצוותים מעורבים של סטודנטים מכלכלה וניהול ומערכות מידע. הפרויקטים יהיו מבוססים על בעיות ממשיות שהתעוררו בקרב צוותים בחברות מהתעשייה, יצריכו פיתוחים יצירתיים, וילוו על ידי המרצה ונציגי החברה שישתתפו גם הם בתהליך בדיקת הפתרונות שיציעו הסטודנטים. 

14

עיצוב ותכנון מוצר חדש – כלכלה וניהול

התהליך היזמי הינו מסע המתפרש על זמן ממושך. שלביו הראשונים של התהליך כוללים זיהוי הזדמנות, גיבוש רעיון, והצגתו באמצעות Mock-up או אב-טיפוס ראשוני של מוצר. השלבים הראשונים של התהליך לעיתים כרוכים בסיכון.

מומחיות בתכנון פיתוח של מוצרים חדשים ועיצוב אב-טיפוס ראשוני, היא מיומנות קריטית לכל יזם. הסטודנטים בקורס מתנסים באופן מעשי בעיצוב ותכנון מוצר, כחלק מהתהליך היזמי הראשוני.

15

מעשה בפסיכולוגיה של ספורט - מדעי ההתנהגות

הסטודנטים חווים בשטח את ההיבטים הפסיכולוגיים והחינוכיים ששזורים בפעילות גופנית. הסטודנטים מתאמנים בקבוצות, מתעדים את המתרחש, מספקים משוב ומעלים רעיונות לשיפור האימון מהיבט פסיכולוגי-חינוכי.
הסטודנטים יוצרים קשר עם ארגונים המקיימים פעילות ספורטיבית חינוכית בשדה, מגיעים לאימון וממלאים דף צפייה ייעודי. השיעור המעשי מאפשר לסטודנטים "לחוות על בשרם" את המנגנונים הפסיכולוגיים עליהם לומדים בכיתה.

16

יהודים-ערבים: דיאלוג, קונפליקט ויחסים - מדעי ההתנהגות

הסטודנטים משלבים למידה אקדמית תוך כדי השתתפות פעילה בקבוצת דיאלוג מונחה ותוך התנדבות בקהילה. במסגרת הדיאלוג הם מתדיינים, באופן מונחה, בסוגיות מורכבות הקשורות במרקם היחסים בין יהודים וערבים בחברה ובקמפוס, ובתוך כך לומדים ״על בשרם״ כיצד באות לידי ביטוי, בשטח, התיאוריות שלמדו.
בנוסף, כחלק מתהליך הלמידה יוצאים הסטודנטים, בצוותים מעורבים של יהודים וערבים, לקהילה כדי ליישם את הכלים שקיבלו במהלך הקורס.

17

חונכות טיפולית- נירים - מדעי ההתנהגות

הקורס מלווה סטודנטים מתנדבים בחונכות טיפולית במסגרת "פרויקט נירים", המאפשרת לסטודנטים טעימה מאופן העבודה הטיפולית עם ילדים ונוער, תוך צמיחה והתפתחות אישית ומקצועית. מטרת החונכות הטיפולית היא לאפשר לילדים ולמתבגרים החווים קשיים רגשיים, לימודיים, או חברתיים, קשר סמי-טיפולי עם "מבוגר משמעותי" בכדי להרחיב את יכולת ההתמודדות שלהם. לשם כך, הסטודנטים פוגשים תלמידים מבתי הספר ביפו ובדרום תל-אביב במשך שנה אקדמית, בתדירות של אחת לשבוע.

18

התערבות פרא טיפולית - מדעי ההתנהגות

הסטודנטים מתנסים בעבודה פרא-טיפולית עם תינוקות ופעוטות, בגילאי 0-3 שנים, הן במסגרת מעונות רב-תכליתיים של ויצ״ו ביפו, והן במסגרות בלתי-פורמליות לתינוקות ופעוטות של מבקשי מקלט ומהגרי עבודה בדרום תל אביב, בשיתוף מסיל"ה (מרכז סיוע לקהילה הזרה, של עיריית תל אביב יפו), בהדרכת גורמים מקצועיים פסיכולוגים ופדגוגיים. הסטודנטים מעניקים לתינוקות מגע פיזי וגירויים המעוררים אותם מבחינה רגשית וחברתית, ותורמים לרכישת מיומנויות שפה והכנתם למסגרות גן חינוכיות בהמשך.

19

עבודה עם ילדים בגיל הרך של הקהילה הזרה - מדעי ההתנהגות

הסטודנטים ישלבו את לימודיהם בעשייה חברתית הכוללת התנדבות עם אוכלוסיית הילדים של הקהילה הזרה בדרום תל-אביב. אוכלוסייה זו גדלה בתוך מסגרות פיראטיות המכונות "בייביסיטרים". תינוקות ופעוטות נאלצים לשהות שעות ארוכות מידי יום במסגרות אלה המאופיינות בתנאים שאינם מספקים את הצרכים והגירויים הרגשיים והפיזיים הנדרשים להתפתחות תקינה. הסטודנטים מקבלים הדרכה, תמיכה, והקניית ידע תיאורטי ואמפירי הרלוונטי להתפתחות בסיכון.

20

עבודת שדה מודרכת - מדעי ההתנהגות

הסטודנטים מתנסים בחונכות טיפולית בבתי ספר בתל אביב-יפו שמטרתה להעניק לילדים ולמתבגרים החווים קשיים קשר יציב ותומך עם מבוגר משמעותי המשמש מודל לחיקוי, במסגרת סמי-טיפולית. באמצעות החונכות התלמידים מפתחים יכולת להתמודד עם האתגרים ולהתמיד במאמץ, ומקבלים על כך חיזוק חיובי, כך שהפרויקט תורם להצלחתם ומסייע למניעת נשירה והידרדרות. הסטודנטים מקבלים ליווי בקבוצות הנחייה קטנות, בהדרכת פסיכולוג/ית קליני/ת, המאפשרות הזדמנות לעיבוד של חוויית החונכות ולצמיחה אישית ומקצועית.

21

נפש בריאה בגוף חולה - מדעי ההתנהגות

הסמינר משלב תיאוריה, מחקר והתנסות מעשית בנושא של התמודדות עם מגבלות.
הסטודנטים לומדים להעריך ולבקר מאמרים אמפיריים בתחום ומתנסים בעריכת מחקר כולל כתיבת דו"ח מחקר. במקביל, מתנסים הסטודנטים בליווי אדם המתמודד עם מוגבלות בתוכנית "דיור נתמך" בשיתוף ארגון הג'וינט. ההתנסות תאפשר ניסיון ביצירת קשר, ליווי לאורך השנה, וחשיפה לאתגרים ולצרכים של אנשים המתמודדים עם מוגבלות שאינה נפשית בהגדרתה.

22

ניהול פרויקטים - מנהל עסקים MBA

הקורס עוסק בגישות ומתודולוגיות להכשרת מנהלים ומנהיגים שיובילו פרויקטים מוצלחים בארגונים. הסטודנטים מכירים, בוחנים ומיישמים טכניקות וכלים המשמשים לתכנון, ניהול ובקרה של פרויקטים. הם לומדים נושאי הלימוד החדשניים הכוללים ניהול אג'ילי ואסטרטגי של פרויקטים המציעים כלים לניהול חדשנות בעולם דינאמי ותחרותי. הסטודנטים מכינים תכנית עבור ארגון עסקי, חברתי, או ציבורי. הקורס עובר בשפה האנגלית.

23

FinTech - מנהל עסקים MBA

התוכנית ללימודי פינטק סוקרת את החידושים האחרונים בעולם הפינטק בשיתוף חברת אקוויטק. הסטודנטים נחשפים לידע ייחודי המשלב את עולמות הפיננסיים והטכנלוגיה, נהנים מהרצאות אורח ממיטב המומחים בתעשיית הפינטק הישראלית ונחשפים לרבדים מעמיקים של מיטב הטכנולוגיות האחרונות בתחום   . 

24

יסודות האסטרטגיה - מערכות מידע

הסטודנטים מתנסים באתגרים העומדים בפני מנהלים בכירים בתחום הרחב של אסטרטגיה עסקית וניהול חוצה גבולות. על רקע הסביבה הדינאמית וקצב השינויים, יושם דגש מיוחד על יכולת ההתחדשות של הארגונים ומוביליהם.

25